ساعت کاری: شنبه تا 5 شنبه از ساعت 8 الی 20

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی و راه های رفع آن

فهرست مطالب
علت تخلیه نشدن آب ظرفشویی

دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

دلایل متعددی برای تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی وجود دارند که با اطلاع از علت به وجود آمدن آن ها می توان بهتر این مشکل را حل کرد. برخی از این علت تخلیه نشدن آب ظرفشویی توسط خودتان قابل حل شدن هستند ولی برای برطرف کردن برخی دیگر شما نیاز به کمک متخصصان این حوزه دارید. علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باعث بروز مشکلات متعددی مانند انتشار بوی بد در محیط، از کار افتادن ماشین ظرفشویی، نشت آب و یا آسیب رساندن به قطعات دیگر دستگاه و … می شود. از مهمترین دلایل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خرابی برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی

    برد الکترونیکی ماشین ظرفشویی وظیفه کنترل ماشین ظرفشویی و انتقال فرمان به قطعات دیگر دستگاه و ایجاد برنامه مشخص و صدور زمان تخلیه آب از ماشین را بر عهده دارد. قطع و وصل کردن آب هنگام شست و شو، از مهمترین کارکردهای برد الکترونیکی است و اگر برد دارای نقصی باشد و به درستی کار نکند یا در زمان های نامناسب فرمان های اشتباه صادر کند، ممکن است آب از دیگ دستگاه تخلیه نشود و باعث جمع شدن آن شود.

  2. مسدود شدن فیلتر تخلیه

    از دلایل اصلی ایجاد این مشکل می توان به مسدود بودن فیلتر تخلیه اشاره کرد. در کف ماشین ظرفشویی فیلتری وجود دارد که ابتدای مسیر خروجی آب قرار گرفته است. این فیلتر وظیفه جمع آوری آشغال های ریز و درشت را دارد و از ورود آشغال ها به لوله تخلیه جلوگیری می کند. گاهی ممکن است این فیلتر بیش از حد کثیف باشد و در خروج آب مشکل ایجاد کند و باعث شود که آب پس از شستشو در کف ماشین ظرفشویی باقی بماند.

    بنابراین، شما باید فیلتر را همیشه به صورت مرتب تمیز کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید تا آب به صورت کامل از دستگاه تخلیه شود.

  3. پیچ خوردن شلنگ تخلیه

    در پشت ماشین ظرفشویی یک شلنگ پلاستیکی و سبکی وجود دارد که شلنگ تخلیه است و نباید هرگز تحت فشار زیادی قرار گیرد. اگر این شلنگ دچار پیچ خوردگی و یا تاخوردگی شود، تخلیه آب از ماشین ظرفشویی با مشکل مواجه می شود. حتما در زمان نصب ماشین ظرفشویی توجه کنید که شلنگ به درستی و در محل مناسب و به دور از فشار و ضربه قرار بگیرد.

  4. خرابی پمپ تخلیه

    یکی دیگر از قطعات اصلی ماشین ظرفشویی پمپ تخلیه است که وظیفه پمپاژ آب به بیرون از دستگاه را دارد. اگر پمپ دچار نقصی شود یا تکه های ریز آشغال در آن گیر کند، دیگر نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و باعث می شود که آب ماشین ظرفشویی به صورت کامل تخلیه نشود.

  5. خرابی تایمرها

    تایمر‌ها در قسمت کنترل پنل ماشین ظرفشویی قرار گرفته اند. تایمر و موتور، هم زمان با هم تخلیه دستگاه را مدیریت می‌کنند. اگر زمانی حالت تایمر معیوب شود، باید آن را تعویض کنید. اگر خود تایمر مشکل داشته باشد بایستی سیم کشی‌های آن را هم تعویض کنید. اگر زمانی که جریان برق به تایمر می رسد اما تایمر نمی تواند جریان را نشان دهد، در این حالت تایمر دچار مشکل شده است و شما باید تایمر را عوض کنید.

  6. مسدود شدن شیلنگ تخلیه

    از دیگر علل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی گرفتگی شیلنگ تخلیه می باشد. هنگام تخلیه آب ممکن است مواد غذایی ریز و درشت و چربی ها از فیلتر عبور کرده و به مرور در درون شلنگ رسوب کنند و باعث گرفتگی لوله تخلیه شوند و باعث شوند که آب به درستی از دستگاه خارج نشود. شما می توانید برای برطرف کردن این مشکل مقداری آب داغ در شلنگ تخلیه بریزید تا آلودگی ها برطرف شوند و در غیر این صورت بایستی شلنگ تخلیه را تعویض کنید.

  7. خرابی شیر تخلیه

    ماشین های ظرفشویی مجهز به یک شیر تخلیه هستند که از برگشت آب به داخل ماشین ظرفشویی جلوگیری می کند. اگر زمانی شیر تخلیه دچار نقصی شود، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد و آب دوباره به ماشین بر می گردد و در کف دستگاه باقی می ماند.

  8. خرابی شکاف هوا ماشین ظرفشویی

    ماشین های ظرفشویی دارای یک شکاف هوا هستند که در نزدیکی سینک قرار گرفته اند و به صورت یک استوانه کوچک پلاستیکی با درپوش فلزی هستند. اگر زمانی این شکاف از مواد ریز و درشت مسدود شده باشد باعث برگشت آب و تخلیه نشدن آب می شود.

  9. خرابی شیر برقی

    شیر برقی با باز و بسته کردن به‌موقع، جریان آب را به داخل ماشین ظرفشویی کنترل می‌کند. اگر این قطعه از ماشین درست عمل نکند، آب زیادی وارد دستگاه می شود و ماشین ظرفشویی نمی‌تواند به‌خوبی این آب را تخلیه کند و یک علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی می باشد. برای تعمیر این مشکل ماشین ظرفشویی، تنها راه، تعویض شیر برقی معیوب است.

دلیل جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی

علت جمع شدن آب در ظرفشویی

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی دوو

اگر پس از اتمام شست و شوی ظروف در ماشین ظرفشویی دوو، شما متوجه جمع شدن آب و عدم تخلیه آب از ماشین ظرفشویی دوو شدید، شما باید در سریعترین بازه زمانی اقدام به تعمیر ماشین ظرفشویی خود کنید و علت تخلیه نشدن آب ظرفشویی را بررسی کنید. اصولا علت اصلی این مشکل به عوامل متعددی از جمله :

  • مسدودی شلنگ تخلیه
  • خرابی شیر برقی
  • خرابی پمپ تخلیه
  • خرابی برد ماشین
  • خرابی شکاف هوا
  • خرابی تایمرها
  • خرابی شیر تخلیه و…

بستگی دارد و باید هر کدام به صورت جداگانه بررسی شوند. تعمیر ماشین ظرفشویی دوو را به افراد غیر حرفه ای نسپارید و صرفا از تعمیرکاران مجرب و متخصص تبریز فیکسر کمک بگیرید.

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی اسنوا

در ماشین ظرفشویی های اسنوا اگر یکی از قطعات ماشین دچار نقص و آسیبی شود نمی تواند عمل تخلیه را درست انجام دهد و آب در ماشین جمع می شود. علت تخلیه نشدن آب ظرفشویی و یا جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی اسنوا می تواند مسدود شدن شیلنگ تخلیه، گرفتگی لوله فاضلاب، خرابی پمپ تخلیه، خرابی برد ماشین ظرفشویی اسنوا، خرابی شکاف هوا، خرابی تایمرها و یا خرابی شیر تخلیه و یا استفاده از شوینده های نامناسب و … باشد و بایستی تعمیر ماشین ظرفشویی اسنوا را به یک تعمیرکار ماهر و متخصص بسپارید تا دستگاه شما را بررسی کند.

نحوه رفع مشکل خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی

برای رفع علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی، دکمه یا برنامه خاصی وجود ندارد و شما باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. روش تخلیه آب از ماشین ظرفشویی به صورت زیر است:

  1. ماشین ظرفشویی را از پریز برق جدا کنید.
  2. برای تخلیه آب از ماشین ظرفشویی شما بایستی ظروف را از ماشین ظرفشویی خارج کنید.
  3. یک ظرف مناسب زیر فیلتر دستگاه قرار دهید تا با باز کردن فیلتر ، آب بر زمین نریزد.
  4. فیلتر ماشین ظرفشویی را باز کنید و تمیز کنید و سپس در جای مخصوص خود نصب کنید.
  5. در آخر با دستمالی خشک و تمیز کف ماشین ظرفشویی را خشک کنید.
علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

تعمیر ماشین ظرفشویی و حل مشکل تخلیه نشدن آب

ماشین ظرفشویی، یکی از وسایل الکترونیکی است که در اکثر خانه ها یافت می شود و یکی از مشکلاتی که ممکن است برای ماشین ظرفشویی ها به وجود آید، تخلیه نشدن آب آن است. این مشکل به علل گوناگونی مانند خرابی برد، خرابی پمپ، خرابی شیر تخلیه، خرابی تایمرها یا گرفتگی شیلنگ تخلیه و … ممکن است ایجاد شود. شما بایستی تمامی این موارد را بررسی کنید و علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی را بیابید تا مشکلات دیگری برای دستگاه شما ایجاد نشود و از تعمیرکاران حرفه ای و تکنسین های مجرب کمک بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *