ساعت کاری: شنبه تا 5 شنبه از ساعت 8 الی 20

علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی و راه های رفع آن

فهرست مطالب
دلیل کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی از مهمترین لوازم برقی منازل امروزی هستند که در محیط آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از لیوان ها، بشقاب ها و… در این وسایل برقی کدر می شوند و شفافیت اولیه خود را از دست می دهند. با مشخص شدن علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی پیدا کردن راه های رفع آن ساده تر می شود. مشکلات مربوط به خش افتادن ظروف در این لوازم برقی گاها سبب نارضایتی مشتریان خواهند شد. علت خش افتادن لوازم آشپزخانه در ظرفشویی به برنامه های تنظیم شده در این تجهیزات و بروز مشکل در برخی قطعات مربوط می شود. در این بخش به بررسی این موارد می پردازیم.

علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست

علت خش افتادن ظروف در ظرفشویی چیست؟

علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی

برای بررسی علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی باید پروسه عیب یابی این لوازم خانگی را با دقت انجام دهید. در صورتی که لوازم آشپزخانه شما در ظرفشویی خوب تمیز نشوند، عملکرد دستگاه مطلوب نخواهد بود. پیش از آن که به ترفندهای رفع مشکل کدر شدن ظروف بپردازیم، برخی از علل ایجاد این مشکلات را بررسی می کنیم:

  1. گرفتگی فیلتر ظرفشویی

    یک علت خش افتادن ظروف در ظرفشویی، گرفتگی فیلترهای دستگاه است. فیلترهای کثیف دستگاه در فرایند تعمیر ظرفشویی دوو همیشه تعویض می شوند. اما اگر به هر دلیلی تعویض فیلترها به تعویق بیفتد، باقی مانده غذاها بر روی ظرف های قبلی سبب کدر شدن این لوازم شیشه ای خواهند شد. اگر مدت طولانی فیلتر ظرفشویی خود را تعویض نکرده باشید، احتمال مسدود شدن این قطعه هم وجود دارد.

  2. استفاده از شوینده نامناسب

    کدر شدن لیوان های شیشه ای، چینی و… در ماشین ظرفشویی، به شوینده های مورد استفاده در این لوازم خانگی هم مربوط می شود. برای مشخص شدن علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی حتما به نوع شوینده مورد استفاده در دستگاه دقت داشته باشید. شوینده های ماشین ظرفشویی دسته بندی های گوناگونی دارند و هر یک با کیفیت به خصوصی نظافت لوازم آشپزخانه را انجام می دهند. در صورت استفاده بیش از اندازه از این مواد مشکلات کدر شدن ظرف ها به وجود می آیند.

  3. رسوبات آب مورد استفاده دستگاه

    یک علت خش افتادن ظروف در ظرفشویی به وجود رسوبات آب در دستگاه مربوط می شود. اگر در محل زندگی شما آب مصرفی مملو از رسوب و مواد معدنی باشد، احتمال کدر شدن و خش افتادن ظرف ها وجود خواهد داشت. آب سخت به تدریج با برخورد به ظرف ها سبب کدر شدن سطح آن ها و تغییر رنگ خواهد شد. در تنظیمات هر یک از این لوازم خانگی روش هایی برای رفع رسوبات آب وجود دارد که با اعمال آن ها این مشکلات تا حدودی برطرف خواهند شد.

  4. چیدمان اشتباه ظرفشویی

    یکی دیگر از علل کدر شدن ظرف ها در سیستم ظرفشویی های امروزی، چیدمان غیر اصولی این لوازم است. در صورتی که این اقلام را به درستی در قفسه های دستگاه خود نچینید، آلودگی ها از سطح آن ها پاک نمی شوند. شما می توانید روش استاندارد چیدمان ظرف ها را در دفترچه راهنمای دستگاه خود مطالعه کنید. بازوهای اسپری تعبیه شده در این لوازم خانگی در برخی قسمت ها حرکت نمی کنند؛ به این ترتیب لکه ها از روی برخی چینی ها و لوازم شیشه ای پاک نمی شوند.

  5. چرخه شست و شوی نامناسب

    در مرکز تعمیر ظرفشویی اسنوا تنظیمات دقیق چرخه شست و شوی دستگاه نیز معرفی می شوند. در صورتی که چرخه اشتباهی را در دستگاه خود تنظیم کنید، با این قبیل مشکلات رو به رو خواهید شد. برای تمیز شدن هر ظرف باید حتما یک برنامه استاندارد را در دستگاه خود تنظیم کنید.

  6. استفاده بیش از حد از مواد جلا دهنده

    برای براق شدن برخی از اقلام شیشه ای و چینی حتما باید از مواد جلا دهنده استفاده شود؛ اگر میزان استفاده از این مواد بیش از حد معمول باشد، لکه هایی بر روی ظرف ها به وجود می آیند. به علاوه برای استفاده از این مواد باید به نوع و مدل آن ها دقت داشته باشید. بهتر است، درجه بندی جلا دهنده دستگاه خود را بر روی 1 یا 2 تنظیم کنید.

  7. از بین رفتن چربی ظرف ها

    بسیاری از خانم ها برای قرار دادن ظرف ها در ماشین، ابتدا چربی آن ها را در سینک پاکسازی می کنند. این فرایند سبب خوردگی سطح بشقاب ها، بدنه لیوان ها و… در فرایند شست و شو خواهد شد. بهتر است این لوازم را با چربی اولیه آن ها در ماشین قرار دهید.

علل کدر شدن ظروف در ظرفشویی

گرفتگی فیلتر ظرفشویی علت کدر شدن و خش افتادن ظروف

روش های رفع کدر شدن ظروف در ظرفشویی

با بررسی علت کدر شدن ظروف در ظرفشویی می توانید بهترین روش ها را برای رفع این مشکلات پیدا کنید. برای رفع این آسیب ها می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • استفاده از خمیر دندان

    خمیر دندان یک عامل موثر برای رفع لکه ها است؛ برای استفاده از خمیردندان کمی از این ماده را بر روی یک اسفنج نرم بزنید و در ادامه آن را بر روی سطح بدنه لیوان ها و بشقاب ها و… بکشید و بعد از چند دقیقه این سطوح را شست و شو دهید. با استفاده از این روش لوازم آشپزخانه شما مانند روز اول براق و شفاف خواهند شد.

  • استفاده از قرص های مخصوص

    برای پیشگیری از ایجاد لکه و خط و خش، حتما باید از شوینده های استاندارد استفاده کنید. در این زمینه به تاریخ انقضای هر یک از این مواد دقت داشته باشید. استفاده از محصولات تاریخ گذشته، قدرت جلادهندگی این مواد را کاهش می دهد.

  • استفاده از نمک مخصوص در ظرفشویی

    برای رفع این مشکل کدر شدن ظروف در ظرفشویی می توانید از نمک های مخصوص ظرفشویی استفاده کنید. این نمک ها سبب از بین رفتن رسوبات آب سخت می شوند. در این زمینه باید از عدم نشتی نمک در دستگاه اطمینان حاصل کنید. ایجاد نشتی نمک در این لوازم خانگی از شست و شوی درست ظرف ها پیشگیری می کند.

  • پاک کردن فیلترهای ظرفشویی

    بهتر است فیلترهای ماشین خود را هر چند وقت یک بار تمیز کنید؛ این فرایند به شست و شوی بهتر ظرف ها کمک می کند. برای این منظور می توانید از کمی شوینده یا سرکه استفاده کرده و دستگاه را به صورت خالی روشن کنید.

  • استفاده از جوش شیرین

    جوش شیرین به سادگی می تواند رسوبات و لکه های ایجاد شده را از بین ببرد. برای استفاده از این ماده جوش شیرین را با کمی سرکه ترکیب کرده و خمیر حاصل را به بدنه ظروف بزنید.

  • تنظیم درست دما

    برای رفع این آسیب ها باید به تنظیمات دمایی دستگاه خود دقت داشته باشید. در هر یک از چرخه های شست و شو درجه دمایی به خصوصی برای نظافت درست ظرف ها تنظیم می شود. استفاده از درجه دمایی مناسب باعث از بین رفتن لکه ها خواهد شد.

  • استفاده از برنامه اتومات دستگاه

    در صورتی که در ماشین شما برنامه اتومات وجود داشته باشد، چرخه شست و شو به درستی تنظیم خواهد شد. در برخی برنامه های شست و شو با افزایش میزان دما، لکه های موجود از بین می روند.

بیشتر بخوانید : علت بوی بد یخچال و راه های رفع آن

خش افتادن به ظروف در ظرفشویی

استفاده از نمک مخصوص ظرفشویی برای رفع کدر شدن ظروف

همچنین بخوانید : جرم گیری ماشین لباسشویی چگونه انجام می شود؟

جمع بندی

در این بخش به علت خش افتادن ظروف در ظرفشویی و ایجاد لکه در این لوازم اشاره کردیم. این لوازم خانگی در طولانی مدت با آسیب هایی رو به رو می شوند؛ در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات، عملیات شست و شو به درستی انجام نمی شود. شما می توانید، با استفاده از چند تکنیک ساده، این مشکلات را به کلی از بین ببرید. با استفاده درست از مواد شوینده، جلا دهنده ها، قرص های نمک و… لوازم آشپزخانه شما به خوبی تمیز خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *