ساعت کاری: شنبه تا 5 شنبه از ساعت 8 الی 20

چرا بدنه ی یخچال برق دارد؟ + عیب یابی و راه حل

فهرست مطالب
چرا بدنه ی یخچال برق دارد؟ + عیب یابی و راه حل

ایجاد برق خفیف در سیستم بدنه یخچال فریزر یک مشکل رایج در میان کاربران این لوازم خانگی است. در برخی موارد بدنه دستگاه مقادیری برق دارد و وقتی دست خود را به دستگاه می زنیم، این برق به بدن منتقل می شود. میزان خطرات این مشکل فنی بسیار محدود است؛ با این وجود بررسی علت برق داشتن بدنه یخچال برای پیشگیری از بروز خطرات احتمالی مزایای بی شماری دارد. در این بخش به ارزیابی دلایل بروز این مشکلات و روش های حل آن ها می پردازیم. 

علل ایجاد برق در بدنه یخچال

برق دار شدن بدنه یخچال به دلیل عبور برق از بدنه فلزی ایجاد می شود؛ با بروز این مشکل فنی با هر بار دست زدن به بدنه یا درب دستگاه احساس برق گرفتگی خفیفی خواهید داشت. در صورت عدم رسیدگی به این مشکلات احتمال ایجاد جرقه های شدید از بدنه و ایجاد بوی سیم سوخته از سیستم یخچال وجود خواهد داشت. برای این منظور در این بخش به مهمترین علت برق داشتن بدنه یخچال می پردازیم:

1- اتصالی ترموستات یخچال

یک علت برق داشتن بدنه یخچال به قطعه حساس ترموستات در بخش فنی یخچال مربوط می شود. با آسیب دیدن این قطعه و اتصال سیم های موجود در آن، جریان الکتریسته از ترموستات به بخش بدنه منتقل خواهد شد. در صورتی که سیم های ترموستات در طول مدت استفاده لخت شوند، امکان ایجاد برق گرفتگی افزایش می یابد. در این شرایط باید حتما ترموستات یخچال را عوض کنید. در بخش بعدی برای ارزیابی این مشکلات به اتصالات ترموستات توجه می شود. برای نصب و اجرای ترموستات یخچال باید از اتصالات محکم سیم ها، پیچ ها و سایر اجزا اطمینان حاصل کنید. 

2- خرابی موتور و اتصالات آن

علت برق داشتن بدنه یخچال گاها به موتور اصلی یخچال مربوط می شود. سوختن موتور یخچال مشکلات متعددی در سیستم یخچال فریزرهای خانگی به وجود می آورد. برای رفع این مشکل باید بر اساس مراحل زیر عمل کنید:

  1. برای ارزیابی این مشکل ابتدا رله استارت موتور را جداسازی کرده و یخچال را به برق می زنیم. 
  2. در این مرحله از ولت متر برای بررسی جریان برق استفاده می کنیم. 
  3. در صورتی که بدنه یخچال برق داشته باشد، مشکل از موتور خواهد بود. برای تعمیر موتور یخچال باید حتما به سراغ تکنیسین ها و کارشناسان فنی تعمیرات یخچال بروید و از آن ها کمک بخواهید. تعمیر یا تعویض موتور یخچال بسیار دشوار است و از عهده افراد عادی بر نمی آید. 

 

بررسی موتور یخچال در صورت برق داشتن بدنه

 

3- خرابی عایق سیم کشی یخچال

برای بررسی علت برق داشتن بدنه یخچال باید حتما به عایق کاری سیم کشی های یخچال فریزر خود نیز دقت داشته باشید. جا به جایی، استهلاک و بسیاری دلایل دیگر سبب بروز خرابی سیستم عایق یخچال می شوند. برای رفع این مشکل به مجموعه اقدامات زیر توجه داشته باشید:

  1. برای رفع مشکلات احتمالی در بخش سیم کشی و عایق کاری های مربوط به آن پیش از هر چیز باید از یک فازمتر استفاده کرده و محل دقیق آسیب دیدگی را پیدا کنید. 
  2. در صورتی که تنها یک بخش از سیم یخچال آسیب دیده باشد، به سهولت می توان آن را تعویض کرد. 
  3. در صورت استهلاک کل سیم کشی ها باید برای تعویض کل سیم ها اقدام کنید. در غیر این صورت مشکل برق داشتن بدنه یخچال بوش، سامسونگ و… به سادگی برطرف نمی شود. 

 

بد نیست بخوانید: ” چرا یخچال یکسره کار می کند؟ عیب یابی و راهکارهای فوری “

 

4- خراب شدن المنت یخچال

در مرکز تعمیر یخچال فریزر بوش در تبریز، قطعه المنت یخچال به عنوان یکی از حساس ترین قطعات موجود در سیستم فنی این لوازم برقی مورد توجه قرار می گیرد. این قطعه برای گرم کردن سیستم دیفراست یخچال به کار می رود و با استفاده از یک عایق پوشیده خواهد شد. این عایق به مرور زمان خراب شده و سبب انتقال جریان برق به بدنه دستگاه می شود. برای رفع این مشکلات باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

  1. در خصوص رفع این مشکل ابتدا المنت یخچال را به خوبی بررسی کرده و آسیب های فنی آن را ارزیابی کنید. 
  2. برای دست زدن به المنت حتما از سرد بودن بدنه آن اطمینان حاصل کنید. 
  3. در صورتی که المنت آسیب دیده باشد، باید هر چه سریع تر قطعه را جایگزین کنید. 

5- مشکلات سر پیچ لامپ یخچال

سر پیچ لامپ روشنایی یخچال اغلب با مشکلات فنی زیادی روبرو می شود و مصرف کننده را به خطر می اندازد. در برخی موارد اتصالی سیم پیچ ها تنها با یک جرقه ساده انجام می گیرد. در این خصوص باید به عایق بندی سیم کشی های این قطعه نیز دقت داشته باشید. با در نظر گرفتن نکات زیر رفع این مشکلات ساده تر خواهد شد:

  1. ابتدا یخچال را کاملا از برق جدا کنید. 
  2. سپس پیچ های لامپ را باز کنید. 
  3. لامپ یخچال را جدا کنید. 
  4. در بخش بعدی پیچ های سرپیچ را باز کرده و قطعه را جایگزین کنید. 
  5. در ادامه سیم ها را به خوبی عایق کاری کنید. 
  6. در بخش بعدی سرپیچ و لامپ را در بخش مربوطه جایگزین کنید. 

 

بررسی همه ی موارد در صورت برق داشتن بدنه ی یخچال

 

6- خرابی برد اصلی یخچال

خرابی برد اصلی یخچال گاها به عنوان علت برق داشتن بدنه یخچال معرفی می شود. مغز اصلی هر وسیله برقی برد آن است و بروز مشکلات فنی در این قطعه از هماهنگی عملکرد سایر اجزا پیشگیری می کند. این قطعه سیگنال های عملکرد تک تک قطعات مانند کمپرسور، المنت ها و فن را به خوبی ارسال می کند و در صورت خرابی ممکن است سبب نشتی برق در بخش بدنه شود. شما می توانید برای رفع این اختلالات از راهنمای زیر کمک بگیرید:

  1. ابتدا از یک مولتی متر برای عیب یابی برد اصلی دستگاه استفاده کنید. 
  2. در صورت مشخص شدن خرابی این قطعه باید حتما آن را تعویض کنید. 
  3. برای تعویض این قطعه حتما باید اتصالات اولیه و سیم کشی های بخش برد به دقت بررسی شوند. 
  4. فرایند تعویض برد یخچال را به کارشناسان فنی و تکنسین های ماهر بسپارید و از اقدامات خودسرانه خودداری کنید. 
  5. برای تعویض این قطعه حتما باید از قطعات اصل استفاده کرده و این قطعات را از مراکز معتبر خریداری کنید. 

7- نشتی آب یخچال

مشکلات نشتی آب زمینه ساز بروز بسیاری آسیب های فنی در این لوازم برقی هستند. یک علت برق داشتن بدنه یخچال به بروز این اختلالات مربوط می شود. در این زمینه باید به مراحل زیر دقت داشته باشید:

  1. ابتدا یخچال را از برق بکشید تا خطرات نشتی برق کمتر شود. 
  2. در مرحله اول باید محل نشتی را در سیستم یخچال پیدا کنید. برای رفع مشکل باید حتما به آب بندی بخش های مختلف دقت داشته باشید. 
  3. پس از رفع نشتی، سیستم یخچال و قطعات آسیب دیده را با دستمال یا حوله، خشک کنید.
  4. در ادامه اتصالات داخلی را به دقت بررسی کرده و از سلامت سیم کشی های داخلی اطمینان حاصل کنید. 

 

بد نیست بخوانید: ” علت آب دادن یخچال و راه های رفع آن  “

 

نتیجه گیری

در این بخش در رابطه با علت برق داشتن بدنه ی یخچال چند نکته مهم را بررسی کردیم. در نظر گرفتن این موارد به شما در پیشگیری از بروز این اختلالات نیز کمک می کند. برای رفع هر یک از آسیب های نام برده شده حتما به یک مرکز معتبر مراجعه کرده و خدمات تعمیر یا تعویض قطعات را دریافت کنید. رفع این مشکلات گاها بسیار هزینه بر هستند؛ در صورتی که این آسیب های به قطعات اصلی مانند برد یا موتور مربوط شوند، هزینه تعویض قطعه بسیار بالا خواهد بود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *